Jaki tłuszcz najlepszy do smażenia na diecie?

Osoby dbające o linię bardzo często ograniczają spożycie tłuszczu aż za bardzo. Wynika to z faktu, iż jest to bezsprzecznie najbardziej kaloryczny składnik pokarmowy. Należy jednak pamiętać, że dostarczenie do organizmu odpowiedniej ilości tłuszczu jest konieczne do jego zdrowego funkcjonowania. Składnik ten bierze udział w syntezie wielu hormonów, dostarcza elementów usztywniających błony komórkowe oraz jest nośnikiem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K). Jakie więc tłuszcze są najlepsze dla osób próbujących utrzymać jak najlepszą formę? Przyjrzyjmy się zatem, jakie mamy możliwości.

Margaryna, czyli tłuszcz roślinny poddany procesowi uwodornienia z uwagi na niekorzystną z punktu widzenia konsumenta formę, która uniemożliwia wygodne smarowanie ani dłuższe przechowywanie. Warto jednak wiedzieć, że po przejściu tego procesu oleje roślinne straciły swoje dobroczynne właściwości i stały się nośnikami tłuszczów trans, czyli szkodliwych dla zdrowia izomerów tłuszczowych, które wpływają na podwyższenie poziomu złego cholesterolu w organizmie. Jeśli więc jesteś zwolennikiem margaryny, wybieraj miękkie, kubkowe – taka margaryna zawiera nawet do 80% nieutwardzonych olejów, czyli jej spożycie będzie mniej szkodliwe dla zdrowia.

W temacie olejów roślinnych zostając, producenci oferują nam także zimnotłoczone oleje roślinne, które niestety nie nadają się do smażenia, z uwagi na swój niski próg dymienia. Warto wiedzieć, że tłuszcze te posiadają mnogość prozdrowotnych składników, takich jak nienasycone kwasy tłuszczowe oraz witaminy. Nadadzą się idealnie jako dodatek do pieczywa, sałatek i surówek oraz składnik dipów do przekąsek. Do smażenia jednak lepiej nadadzą się jednak tłuszcze o wysokim punkcie dymienia, takie jak smalec, tłuszcz kokosowy, palmowy, olej rzepakowy (tłoczony na ciepło), rafinowana oliwa.

Kolejnym produktem, z którego możemy skorzystać jest masło. Jego śmietankowy wariant nie nadaje się do smażenia, ponieważ podczas długotrwałego ogrzewania powstaje akroleina – toksyczna substancja o działaniu rakotwórczym. Inaczej sprawa ma się z masłem klarowanym. W przeciwieństwie do tradycyjnego, masło klarowane może być używane do smażenia, z uwagi na to, iż daje możliwość rozgrzania do wysokiej temperatury. Nie nadaje się jednak do smarowania pieczywa, ale nadal jednak bogate jest w nasycone kwasy tłuszczowe i cholesterol.

Ostatnimi czasy, dużym hitem jest bezkaloryczny tłuszcz w sprayu, który, jak wynika z etykiety, złożony jest głównie z tłuszczu roślinnego. Jakim więc sposobem przedstawiany jest jako beztłuszczowy i bezkaloryczny? Tego nie wie nikt, oprócz samego producenta. Warto więc zastanowić się nad sensem takiego rozwiązania.

Reasumując. Osoby zwracające szczególną uwagę na utrzymanie szczupłej sylwetki oraz te, które walczą o uzyskanie wymarzonego ciała nie powinny całkowicie rezygnować z tłuszczu, ponieważ, jak już wcześniej było wspomniane, jest to bardzo ważny składnik diety, bezpośrednio wpływający na zdrowe funkcjonowanie organizmu. Każdego naturalnego tłuszczu, czy to roślinnego, czy zwierzęcego możemy bez obaw używać, a nasz organizm zapewne będzie czerpał z tego korzyści. Pamiętajmy jednak, iż ilość tego składnika musi być kontrolowana, aby jego udział w codziennej diecie nie był zbyt duży.

Autor

Maria Jarocin

Zdrowie i Medycyna