Topinambur, co to?

Topinambur to roślina bulwiasta, w smaku podobna do połączenia ziemniaków z orzechami. Ma mnóstwo cennych wartości odżywczych, pomaga przy zaparciach, działa osłonowo na wątrobę i drogi moczowe, dlatego warto włączyć go do swojego menu.

Topinambur, co to?

Trzeba wiedzieć, że jadalne są jedynie bulwy topinamburu, które swoim wyglądem przypominają imbir lub pofałdowane ziemniaki. Podawany jest najczęściej ugotowany w osolonej wodzie, upieczony, przyrządzony na parze. Ze względu na swoje właściwości prozdrowotne zdecydowanie wygrywa z popularnymi w Polsce ziemniakami. Jest niskokaloryczny, zawiera inulinę, białko, błonnik i potas. Z uwagi na obecność insuliny, powinny po nie go sięgać diabetycy, ponieważ obniża poziom cukru we krwi. Białko zawarte w bulwie tej rośliny działa antynowotworowo, a błonnik wspomaga perystaltykę jelit i odchudzanie. Wysoka zawartość potasu pozwala regulować ciśnienie tętnicze krwi.

Topinambur jak jeść?

Przepisów na przygotowanie topinamburu jest mnóstwo. Nie jest to wcale trudne – najczęściej podaje się go gotowanego w osolonej wodzie, na parze lub upieczonego. Niestety bardzo łatwo go rozgotować. Jeśli za długo przytrzymamy go w wodzie, zmieni się w nieapetyczną papkę. Gotuj go do miękkości, nie dłużej niż 20 minut. Po ugotowaniu bulwy zanurz na chwilę w chłodnej wodzie z dodatkiem soku z cytryny. Ten trik zapobiega jego ciemnieniu, co jest skutkiem zawartości dużej ilości żelaza.

Bulwy można także faszerować, dusić lub zrobić z nich zdrowe frytki. Topinambur pokrojony w cienkie plasterki możesz jadać także na surowo. Przygotowuje się z niego także mąkę i kawę rozpuszczalną.

 

Autor

Zenon Martyniuk

Zdrowie i Medycyna